STHLM Fields

Förutom att slå publikrekord under sitt första år lyckades man även boka in rockbandet Metallica. Vi pratar självklart om Live Nations storslagna endagsfestival Sthlm Fields. På platsen där svenska musikfestivaler en gång föddes, Gärdet i Stockholm, arrangerades denna unika rockfestival.

s-f-logo2014 lyckades man sälja över 50 000 biljetter och blev därför en av Sveriges absolut största musikfestivaler. Och vilken plats passade bättre om inte på Gärdet? Området är som gjort för storslagna och välbesökta arrangemang, vilket Live Nation insåg.

Sthlm Fields garanterade en heldagsupplevelse som du aldrig tidigare upplevt. Placerad mitt i centrala Stockholm gav det dig som besökare unika möjligheter att fortsätta festandet långt in på småtimmarna. På festivalområdet fanns mat, dryck, kläder och andra självklarheter för dig som besökare.

Den mest genuina uppställningen

Metallica – var årets absolut höjdpunkt för besökarna. Bandet behöver ingen närmare introduktion då de är ett av världens absolut största rockband.. Metallicas fans, som köpte biljetter online, fick vara med och önska låtarna som skulle spelas. Metallica garanterade 18 låtar varav 17 skulle vara fansens önskemål. Den sista var en ny låt som Metallica ville presentera för sin publik.

Slayer – efter 30 år tillsammans är gruppen en av de mest inflytelserika när det kommer till metalmusikens utveckling. Slayer har vunnit Grammys 2007 och 2008, ett rekord som de delar ihop med Metallica.

Spiders – 2012 debuterade Göteborgsbandet med sitt album Flash Point. Kritikerna har hyllat bandet efter sin debut som en riktigt testosteronfylld och rakryggad rock som varit efterfrågad på den svenska marknaden. Publiken tyckte detsamma, och Spiders blev en succé på Sthlm Fields.

Förutom de nämnda banden ovan spelade även ikonen och legenden Glenn Danzig och hans band med samma namn, Danzig. Mastodon, Ghost Gojira och Cult of Luna stod även de på scen och gav fansen en rockupplevelse de sent skulle glömma.sthlm-fields

Storslagna partners

Det råder ingen tvekan om att Live Nation och Sthlm Fields satsat helhjärtat för att lyckas med en rockfestival utöver det vanliga. Förutom den imponerande uppställningen med artister jobbar man med välkända varumärken för att ge besökarna en upplevelse som man i efterhand skulle prata om. Falcons gigantiska utbud av öl fanns på plats och såg till att rockfantasterna kunde släcka törsten och lite till. Både Expressen och Spotify var partners och arrangerade tävlingar och upplevelser för besökarna. Den välkända klädeskedjan Carlings såg till att festivalens klientel hade rätt festivalkläder och HIFI-klubben likaså med det bästa ljudet.

I väntan på uppföljningen kom bakslaget

Till skillnad från de andra storslagna musikfestivalerna i Sverige så ställde Sthlm Fields in den uppföljande festivalen som skulle arrangerats 2015. Det rådde tyvärr brist på de storslagna artisternas tillgänglighet. Metallica och Foo Fighters spelade på Ullevi, AC/DC på Friends Arena, de andra giganterna som In Flames och Sabaton hade skrivit på för Bråvalla, vilket lämnade Live Nation och Sthlm Field i en jobbig situation. Fansen såg självklart detta som en besvikelse men i efterhand är de tacksamma. Live Nation valde att skjuta fram festivalen till den dag då man hade en artistuppställning värdig sina besökare. Sa Sthlm Fields pressansvarige Kristoffer Åkesson till Aftonbladet.